Koleżanka po fachu będąca
kierownikiem apteki opowiedziała mi sytuację, w której pacjent po zakupie
wybranego przez siebie preparatu (pacjent poprosił o konkretny preparat, bez
pomocy aptekarza, bez doradzania), chciał go zwrócić po upływie kilkunastu
minut. Pacjent wrócił i stwierdził, że chce zwrócić ów preparat, gdyż jest za
drogi. Pani za pierwszym stołem, która sprzedała preparat poinformowała Pana,
że zwrotów do apteki nie przyjmuje i że Pan wiedział przecież od razu ile preparat
kosztuje. Pan się upierał i chciał rozmawiać z kierownikiem. Pani kierownik
powiedziała to samo, co Pan już usłyszał, powołując się na zapisy odpowiedniej
ustawy. Pan mimo to zadzwonił, zapewne do swej znajomej „aptekarki”, by się od
niej dowiedzieć...tego samego – co koleżanka wywnioskowała po stwierdzeniu:
„czyli ty byś zrobiła tak samo”. Pan jednak nie poddawał się szybko, gdyż raz
jeszcze spytał: „czyli nie mogę tego oddać?”. Wspomnę jeszcze, że w rozmowie z
kierownikiem apteki Pan wyrażał niejednokrotnie swoje niezadowolenie i
twierdził, że apteka straci klienta, bo on tu już nigdy nie przyjdzie.
Aby
uniknąć takich sytuacji, najlepiej by w aptece widniała informacja dotycząca
zwrotów leków do apteki – kiedy wolno, a kiedy nie, z informacją skąd to się
bierze.
Kiedy
zatem wolno, a kiedy nie? Taka informacja znajduje się w art. 96 ust. 5 ustawy
Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271 ze zm.). Zgodnie z jej
zapisem pacjenci nie mają możliwości dokonania zwrotu produktów leczniczych i wyrobów
medycznych zakupionych w aptece. Od powyższej zasady jest wyjątek dopuszczający
zwrot jedynie takich leków lub wyrobów medycznych, które były obarczone wadą
jakościową lub zostały wydane w sposób niewłaściwy (stosownie do art. 96 ust. 6
ustawy – Prawo farmaceutyczne).
Inaczej
wygląda sprawa dotycząca zwrotu produktów leczniczych zakupionych w ramach
wysyłkowej sprzedaży leków. Jak można przeczytać na stronie GIF (Głównego
Inspektoratu Farmaceutycznego): „w takim wypadku pacjent może zwrócić zakupiony
lek w terminie 10 dni od dnia jego dostawy, bez ponoszenia dodatkowych kosztów
oraz bez podania przyczyny (o czym musi być poinformowany przez aptekę
prowadzącą sprzedaż wysyłkową, zgodnie z § 3 pkt 8 rozporządzenia Ministra
Zdrowia z dnia 14 marca 2008 r. w sprawie warunków wysyłkowej sprzedaży
produktów leczniczych wydawanych bez przepisu lekarza). Przyznanie pacjentom
prawa zwrotu leków sprzedanych drogą wysyłkową niezależnie od przyczyny, jest o
tyle uzasadnione, iż takiej sprzedaży, zgodnie z art. 68 ust. 1 ustawy – Prawo
farmaceutyczne, podlegać mogą wyłącznie leki wydawane bez przepisu lekarza.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz