poniedziałek, 11 sierpnia 2014

Zwroty leków do apteki



            Koleżanka po fachu będąca kierownikiem apteki opowiedziała mi sytuację, w której pacjent po zakupie wybranego przez siebie preparatu (pacjent poprosił o konkretny preparat, bez pomocy aptekarza, bez doradzania), chciał go zwrócić po upływie kilkunastu minut. Pacjent wrócił i stwierdził, że chce zwrócić ów preparat, gdyż jest za drogi. Pani za pierwszym stołem, która sprzedała preparat poinformowała Pana, że zwrotów do apteki nie przyjmuje i że Pan wiedział przecież od razu ile preparat kosztuje. Pan się upierał i chciał rozmawiać z kierownikiem. Pani kierownik powiedziała to samo, co Pan już usłyszał, powołując się na zapisy odpowiedniej ustawy. Pan mimo to zadzwonił, zapewne do swej znajomej „aptekarki”, by się od niej dowiedzieć...tego samego – co koleżanka wywnioskowała po stwierdzeniu: „czyli ty byś zrobiła tak samo”. Pan jednak nie poddawał się szybko, gdyż raz jeszcze spytał: „czyli nie mogę tego oddać?”. Wspomnę jeszcze, że w rozmowie z kierownikiem apteki Pan wyrażał niejednokrotnie swoje niezadowolenie i twierdził, że apteka straci klienta, bo on tu już nigdy nie przyjdzie.




            Aby uniknąć takich sytuacji, najlepiej by w aptece widniała informacja dotycząca zwrotów leków do apteki – kiedy wolno, a kiedy nie, z informacją skąd to się bierze.
            Kiedy zatem wolno, a kiedy nie? Taka informacja znajduje się w art. 96 ust. 5 ustawy Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271 ze zm.). Zgodnie z jej zapisem pacjenci nie mają możliwości dokonania zwrotu produktów leczniczych i wyrobów medycznych zakupionych w aptece. Od powyższej zasady jest wyjątek dopuszczający zwrot jedynie takich leków lub wyrobów medycznych, które były obarczone wadą jakościową lub zostały wydane w sposób niewłaściwy (stosownie do art. 96 ust. 6 ustawy – Prawo farmaceutyczne).
            Inaczej wygląda sprawa dotycząca zwrotu produktów leczniczych zakupionych w ramach wysyłkowej sprzedaży leków. Jak można przeczytać na stronie GIF (Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego): „w takim wypadku pacjent może zwrócić zakupiony lek w terminie 10 dni od dnia jego dostawy, bez ponoszenia dodatkowych kosztów oraz bez podania przyczyny (o czym musi być poinformowany przez aptekę prowadzącą sprzedaż wysyłkową, zgodnie z § 3 pkt 8 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 14 marca 2008 r. w sprawie warunków wysyłkowej sprzedaży produktów leczniczych wydawanych bez przepisu lekarza). Przyznanie pacjentom prawa zwrotu leków sprzedanych drogą wysyłkową niezależnie od przyczyny, jest o tyle uzasadnione, iż takiej sprzedaży, zgodnie z art. 68 ust. 1 ustawy – Prawo farmaceutyczne, podlegać mogą wyłącznie leki wydawane bez przepisu lekarza.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...