czwartek, 24 lipca 2014

Reklama Ibupromu - decyzja GIF o nakazie zaprzestania jej emitowania



Dnia 08.07.2014 Główny Inspektor Farmaceutyczny (GIF) wydał decyzję o nakazie natychmiastowego zaprzestania prowadzenia reklamy audiowizualnej przez spółkę USP Zdrowie. Nakaz dotyczy reklamy produktu leczniczego Ibuprom kierowanej do publicznej wiadomości w formie spotu emitowanego w telewizji.
Zgodnie z ustawą Prawo farmaceutyczne (z dnia 6 września 2001 r.) GIF sprawuje nadzór nad przestrzeganiem przepisów ustawy w zakresie reklamy.
GIF wszczął postępowanie administracyjne w związku z podejrzeniem, że ww. reklama może naruszać obowiązujące przepisy w zakresie reklamy.
Podejrzenie dotyczy informacji o treści: „nawet rozsadzający ból głowy”, która to informacja nie znajduje odzwierciedlenia w Charakterystyce Produktu Leczniczego (ChPL). W ChPL wskazaniem jest leczenie bólu o słabym lub umiarkowanym nasileniu i nie ma tam ani słowa o zastosowaniu leku w przypadku bólu rozsadzającego. Wg wskazanej ustawy reklama produktu leczniczego nie może wprowadzać w błąd, powinna prezentować produkt leczniczy obiektywnie oraz informować o racjonalnym stosowaniu. Zgodnie z ustawą zabroniona jest reklama produktu zawierająca informacje niezgodne z zatwierdzoną ChPL. Zachodziło podejrzenie o naruszeniu ww. przepisów.
Ponadto informacje o treści „Ibuprom z inhibitorem COX” oraz „koncentruje swoją maksymalną moc i uderza we wszystkie punkty bólu”, mogą wprowadzać odbiorcę reklamy w błąd – w decyzji podano uzasadnienie.
GIF wystąpił do strony o wyjaśnienia i je otrzymał. W ocenie pełnomocnika strony hasło „nawet rozsadzający ból głowy” jest zgodne z ChPL, a wymienione w reklamie hasła nie naruszają ustawy Prawo farmaceutyczne.
GIF po zapoznaniu się z wyjaśnieniami pełnomocnika strony nie podzielił jego stanowiska i stwierdził, że podane informacje o treści, którą wyżej przytoczyłam nie są zgodne z obowiązującymi przepisami w zakresie reklamy produktów leczniczych.
 

Wzór strukturalny ibuprofenu


Pomimo, iż sporadycznie włączam telewizor, udało mi się kilka razy obejrzeć reklamę, o której mowa. Zawsze wywoływała uśmiech na mej twarzy i jednym słowem była „niepoważna”. A hasło „Ibuprom z inhitorem COX” to już zrzucało mnie z krzesła (o ile siedziałam). Po co w ogóle odbiorcy reklamy taka informacja? Hmmm może, żeby zastanawiał się, czym takim jest COX...

COX (cyklooksygenaza) jest enzymem, który może być hamowany przez szereg leków i ibuprofen zawarty w Ibupromie nie jest z tego powodu wyjątkowy. COX hamują tzw. niesteroidowe leki przeciwzapalne, do których zalicza się m.in. ibuprofen, kwas acetylosalicylowy (aspiryna), diklofenak, naproksen, indometacynę.
Zahamowanie tego enzymu przez lek prowadzi do hamowania powstawania szczególnych substancji: tromboksanów oraz prostaglandyn. Prostaglandyny wykazują m.in. działanie prozapalne w miejscu zapalenia. Lek, hamując powstawanie tych substancji, wywiera działanie przeciwzapalne, przeciwgorączkowe oraz przeciwbólowe.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...